Menu

Informatie

Verloskundigenpraktijk Enkhuizen & Andijk | Sport en beweging
2371
post-template-default,single,single-post,postid-2371,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.12, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_470,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Sport en beweging

Sport en beweging

Zoals eerder besproken is het in je zwangerschap nog belangrijker om bezig te zijn met een gezonde leefstijl. Hierbij hoort een half uur bewegen per dag. Zorgen dat je goed in conditie komt of blijft zal veel klachten voorkomen. Zwangerschap is namelijk topsport! Er wordt veel van je rug gevraagd (omdat de baby aan de voorkant groeit), maar ook de spieren rondom je bekken worden belast in de zwangerschap.

Wat je wel of niet kunt doen qua sport heeft vooral te maken met wat je gewend was buiten je zwangerschap om. Luister naar je lichaam en breng je eventuele begeleid(st)er op de hoogte.

Begin je met sporten? Begin dan onder begeleiding om blessures te voorkomen.

Tips:

  • Zwemmen, wandelen en fietsen zijn prima activiteiten om te blijven doen in de zwangerschap. Bij zwemmen is de kans op blessures minimaal. Het lichaam beweegt makkelijk en soepel in het water en het versterkt de rugspieren. Rustige cardiotraining is ook goed om je conditie op peil te brengen of te houden (als je al fitnest kun je doorgaan met aangepast programma). Ook zijn er verschillende zwangerschapscursussen te vinden op onze website waar activiteit een rol speelt.
  • Probeer niet meer inspanning te leveren als dat je buiten de zwangerschap deed. Topprestaties moeten worden vermeden.
  • Sporten waarbij je risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen, of sporten waarbij je gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig.
  • Zorg dat je voldoende water drinkt tijdens het sporten (probeer in de zwangerschap sowieso 2 liter water per dag te drinken, met sporten erbij 2,5 liter).
  • Schuine buikspieroefeningen kunnen geen kwaad, zij versterken de spieren die buik ondersteunen. Dit is dus juist goed! Ontlast de rechte buikspieren, niet alleen bij sporten maar ook in je dagelijkse bezigheden.