Menu

Informatie

Verloskundigenpraktijk Enkhuizen & Andijk | Spierkrampen
2489
post-template-default,single,single-post,postid-2489,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.12, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_470,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Spierkrampen

Spierkrampen

Onderstaande informatie is in samenwerking geschreven met Branca Smit, bekkenfysiotherapeut bij Bekkenfysiotherapie Hogen Esch.

Tijdens de zwangerschap komen kuitkrampen regelmatig (vaak ’s nachts) voor, het is nog niet bekend waarom dit gebeurd, wel zijn er vermoedens.

  1. Veranderingen rondom het bekken kunnen ervoor zorgen dat de doorbloeding van de benen minder goed is. De krampen komen vaker voor ’s nachts omdat je dan minder beweegt en de doorbloeding dus nog minder is.
  2. Een te laag magnesiumgehalte.
  3. Het feit dat de benen extra gewicht moeten dragen en dus sneller vermoeid zijn. Vermoeide spieren schieten sneller in de kramp.

Adviezen:

  1. Een betere doorbloeding zorgt voor minder klachten. Dit kun je simpelweg doen door ’s avonds te bewegen, zoals een rondje lopen of rek en strek oefeningen te doen voordat je naar bed gaat. Ook rondjes draaien met je voeten en wiebelen met je tenen kan helpen. Door inspanning maakt het lichaam meer bloedvaatjes aan waardoor de doorbloeding verbeterd. Ook massage kan helpen voor een betere doorbloeding.
    Bijgevoegde link omschrijft de ‘Veneuze pomp oefeningen‘. Met deze oefeningen kan de doorbloeding in het bekkenbodemgebied worden verbeterd en daarmee automatisch de benen.
  2. Het extra gebruiken van magnesium kan soms helpen. Let ook op een evenwichtige voeding, maar ook voldoende water drinken (2 liter/dag) zodat afvalstoffen goed kunnen worden afgevoerd.
  3. Hoe meer je beweegt en sport, des te minder snel zullen je spieren vermoeid zijn en dus in de kramp schieten.

Bij kuitkrampen kun je (eventueel met hulp) bij een gestrekt been de voet naar voren te strekken waardoor de kuitspier zich strekt, daardoor verdwijnt de kramp vaak.

 

Rusteloze benen (Restless Legs)
Sommige vrouwen in de zwangerschap rusteloze benen. Een jeukend, kriebelend of tintelend gevoel in je benen, door bewegen houdt het gevoel vaak op, maar bij opnieuw stil zitten kan het weer ontstaan. Vrouwen ervaren het ook wel als een dwang om de benen te ‘moeten’ bewegen. Er is hierover veel te vinden om het internet, maar de precieze oorzaak lijkt nog niet bekend. Wel lijken veel oorzaken op die van spierkrampen, de doorbloeding lijkt bij rusteloze benen ook een belangrijke mogelijke oorzaak. Er zijn meerdere dingen die je kunt proberen, je zult moeten kijken en proberen wat voor jou werkt. Er zijn ook vrouwen die niet klachtenvrij worden.

Adviezen:

  • Zie adviezen bij spierkrampen hierboven.
  • Voldoende slaap
    • 2 uur voordat je gaat slapen schermen zoals televisie en telefoon proberen te vermijden.
    • Lezen voordat je gaat slapen.
    • Vermijd cafeïne houdende dranken (dit houdt je wakker en het zijn afvalstoffen die je lichaam moet afvoeren).
  • Afwisseling warm en koud: ook dit helpt voor de doorbloeding, maar vaak zorgt de kou er ook voor dat het ‘kriebelende’ gevoel minder wordt.
  • Een tekort aan foliumzuur (vitamine B11) kan de oorzaak zijn, deze kun je (net als magnesium) proberen of dit de oorzaak is.

Attachments