Menu

Informatie

Verloskundigenpraktijk Enkhuizen & Andijk | Maag(zuur)
2360
post-template-default,single,single-post,postid-2360,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.12, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_470,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Maag(zuur)

Maag(zuur)

In de zwangerschap verandert de werking van de maag en de darmen. Veel vrouwen ervaren hiervan ergens in de zwangerschap maagzuurklachten, hier kun je al vroeg in de zwangerschap last van hebben. Onder invloed van het zwangerschapshormoon progesteron wordt de beweging van de maag en de darmen minder. Hierdoor werken de darmen langzamer en kan de maag zich langzamer legen in de darmen. Ook sluit de maagklep minder goed door progesteron en door het stijgen van je middenrif door de groeiende baarmoeder. Deze veranderingen van de maag en de darmen verklaren ook de neiging tot misselijkheid en obstipatie (hardere en/of moeizamere ontlasting).

 

Adviezen:

  • Het laten staan van te vet eten, pittig gekruid eten, sterke koffie, koolzuurhoudende dranken of ander prikkelend drinken of eten.
  • Kleinere beetjes eten door de dag heen (6x per dag een kleine maaltijd) in plaats van grote maaltijden op een dag. Probeer ervoor te zorgen dat je maag niet te gevuld raakt, dus ook bijvoorbeeld niet drinken bij het eten, doe dit ervoor of erna.
  • Vanillevla of melk kan verlichting bieden.
  • Meer verticaal in plaats van liggend slapen.
  • Vooroverbuigen zoveel mogelijk vermijden, door je knieën gaan met bukken (dit is ook beter voor je rug!).
  • Volgens sommige bronnen helpt het kauwen op onbehandelde amandelen om het overtollige zuur te binden.