Menu

Informatie

Verloskundigenpraktijk Enkhuizen & Andijk | BLOG // Shared decision making
3321
post-template-default,single,single-post,postid-3321,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.12, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_470,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

BLOG // Shared decision making

BLOG // Shared decision making

We mogen dankbaar zijn dat we in een land en een maatschappij leven waarin we zoveel keuzes hebben, laten we dit voorop stellen.

Shared decision making, ofwel gezamenlijk een besluit nemen. Een vorm van gelijkwaardige en gezamenlijke besluitvorming tussen hulpvrager en zorgverlener. ‘Shared decision making’ richt zich op het informeren van de patiënt en op het vergroten van diens controle over besluiten die zijn of haar gezondheid aangaan.

Overal in de zorg komt deze term steeds meer naar voren, zo ook in de geboortezorg. We merken ook steeds meer dat cliënten bepaalde adviezen of aanbevelingen regelmatig niet meer zonder tekst en uitleg opvolgen (en begrijpelijk!). De Patiëntenfederatie Nederland kwam (met een aantal andere initiatiefnemers) met www.3goedevragen.nl. Deze website is er ter bevordering van bewustwording van shared decision making en om het voor iedereen tastbaar en begrijpelijk te maken.

3 goede vragen: “Als je naar een zorgverlener gaat voor onderzoek of behandeling, heb je altijd meerdere mogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij je past, hangt van een aantal zaken af. Het is belangrijk om samen met je zorgverlener deze zaken op een rijtje te zetten. Dit kun je doen door 3 goede vragen te stellen. Samen met je zorgverlener kun je vervolgens beslissen welk onderzoek of behandeling het beste bij je past.”

Vraag 1: Wat zijn mijn mogelijkheden?
Er zijn altijd minstens twee mogelijkheden, want (even) afwachten of niets doen is ook een mogelijkheid.
Voorbeeld uit de verloskunde: rond de 42 weken zwangerschap wordt het advies gegeven voor een inleiding vanwege toenemende risico’s, toch is afwachten ook een optie.

Vraag 2: Wat zijn de voordelen en nadelen van deze behandeling?
Belangrijk is om per behandeling de risico’s, (mogelijke) gevolgen en de voor- en nadelen te bespreken.
Voorbeeld: het afwachten bij een zwangerschapsduur van 42 weken kent bepaalde risico’s, maar welke risico’s zijn dat dan en hoe groot zijn die? Ook een inleiding kent risico’s en kan ook een andere beleving van de bevalling geven, belangrijk is om deze informatie naast elkaar overzichtelijk te maken voor jezelf.

Vraag 3: Wat betekent dat in mijn situatie?
Jou/jullie persoonlijke situatie is belangrijk voor de keuze. Hoe is je thuissituatie, wat heb je meegemaakt/gehoord/gelezen (uit je omgeving), wat zijn je wensen en doelen? Ook voor ons als zorgverlener is dit hele belangrijke informatie om te weten. Met deze informatie kunnen we samen met jullie een advies op maat maken.

Op de website zijn ook nog deze tips te lezen (die ik hele goede tips vind!):
Naast de 3 goede vragen heb je vast ook andere vragen. Vragen die je thuis hebt bedacht, of vragen die tijdens het gesprek opkomen. Stel deze ook altijd. Domme vragen bestaan niet. Verder helpen de volgende tips je tijdens het gesprek met je zorgverlener:

  1. Geef aan als je iets niet helemaal begrijpt.
  2. Geef aan als je ergens over twijfelt.
  3. Neem je vragen mee op papier en schrijf de antwoorden op. Je kunt dan thuis de antwoorden nog even rustig nalezen.
  4. Vat het gesprek aan het einde in je eigen woorden samen. Zo kun je samen met je zorgverlener nagaan of je het begrepen hebt.

Wat voor mij essentieel is in deze en wat ik ook vaak benadruk naar mensen toe is: niets moet, je hebt een keus! Als het goed is hebben we allemaal hetzelfde doel voor ogen en dat is goede zorg voor moeder en kind. Laten we vooral dat gezamenlijke doel als stip op de horizon houden, dat verbindt ons als we elkaar als cliënt/patiënt en zorgverlener soms misschien een beetje kwijt raken. Soms begrijpen we elkaar misschien niet helemaal goed maar laten we elkaar dus vooral blijven bevragen! Wat brengt de zorgverlener tot een advies en wat brengt de cliënt tot een besluit wat misschien wel afwijkt van dit advies? Laten we vooral nieuwsgierig blijven naar elkaars beweegredenen en respectvol/verdraagzaam met elkaar omgaan. Als het aan het einde maar een besluit is waarvan we allemaal weten dat die is genomen op basis van de juiste informatie, mogen we daar allemaal tevreden over zijn, want daar gaat het om!

#3goedevragen #shareddecisionmaking