Menu

Informatie

Verloskundigenpraktijk Enkhuizen & Andijk | Bekken en rug
2496
post-template-default,single,single-post,postid-2496,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.12, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_470,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Bekken en rug

Bekken en rug

Onderstaande informatie is in samenwerking geschreven met Branca Smit, bekkenfysiotherapeut bij Bekkenfysiotherapie Hogen Esch.

Oorzaak van veranderingen
Het bekken is een heel centraal punt van het lichaam. Het bovenlichaam leunt op het bekken en er lopen veel bloedvaten en zenuwen van het bovenlichaam naar het onderlichaam via het bekken. De groeiende baarmoeder verstoort je evenwicht en dit ga je vanzelf compenseren met houdings- en bewegingsveranderingen, je gaat wat onnatuurlijker bewegen. Door deze houdings- en bewegingsveranderingen en de groei van de baarmoeder neemt de druk op bepaalde gewrichten en botten toe. Door zwangerschapshormonen wordt de steunfunctie van de banden (passieve stabiliteit) en spieren (actieve stabiliteit) minder. Hierdoor wordt het bekken mobieler (/instabieler) waardoor het kindje makkelijker door het bekken kan bij de bevalling. Dit is dus heel handig bedacht door de natuur, maar je kunt hier wel last van hebben tijdens de zwangerschap. Er kan er een disbalans ontstaan en het lichaam kan de stabiliteit niet waarborgen bij een moment van overbelasting of een onverwachtse beweging. Banden, zenuwen of spieren kunnen dan pijn gaan doen. Gedoseerde rust, maar vooral ook activiteit; het zoeken is naar een optimale balans tussen draagkracht en draaglast.

 

Bekkenpijn
Bekkenpijn is een verzamelnaam van alle klachten rondom het bekken. Voor bekkenpijn wordt in de volksmond vaak de term bekkeninstabiliteit gebruikt, maar zoals eerder te lezen is van elke zwangere vrouw het bekken in meer of meerdere mate instabiel. Rug/bekkenpijn is een veel voorkomend probleem tijdens de zwangerschap. Lage rugklachten buiten de zwangerschap om of rug/bekkenklachten tijdens eerdere zwangerschappen zijn hierbij risicofactoren. Bekkenpijn uit zich in pijnklachten rond het schaambeen, lage rug, bekken, en heupregio. De pijnklachten zijn meestal zeurend en stekend van aard. Ze zijn vaak wisselend links en rechts aanwezig en afhankelijk van bepaalde activiteiten.

 

Zwangerschapsischias
Als er sprake is van uitstralende, schietende, brandende pijn vanuit de rug langs het been en soms in de bil is de grote been zenuw betrokken (N. ischiadicus) bij de klachten. Ook kan er een doof gevoel, tintelingen of kramp in het been/voet optreden.

 

Adviezen bij bekkenpijn en/of zwangerschapsischias

  • Rust, even liggen of een andere houding aannemen geeft verlichting van de pijnklachten.
  • Maak je spieren (actieve stabiliteit) sterk en hou jezelf in conditie! Het beste is om voor de zwangerschap je spieren al goed in conditie te hebben, maar anders is het begin van de zwangerschap hier ook nog heel geschikt voor omdat dan de baarmoeder nog niet zo groot is en je er vaak nog energie voor hebt. Onder het kopje ‘Sport en beweging’ is meer te vinden over welke vorm van bewegen verstandig is tijdens de zwangerschap.
  • Bewustwording is een sleutelwoord. Wees je meer bewust van de bewegingen die je maakt door de dag. Probeer grote bewegingen voor je bekken te vermijden en voorzichtig te bewegen.
  • Vermijd het tillen van zware/grote dingen. Vraag hulp (hoe moeilijk veel vrouwen dit ook vinden)!
  • Vooroverbuigen is belastend voor de rugspieren, je kunt beter door je knieën gaan.
  • Je kunt beter geen hoge hakken dragen, hierdoor wordt je rug nog holler en moet je bekken/rug nog meer corrigeren.
  • Soms wordt er in de zwangerschap gebruikt gemaakt van een bekkenband of buikband. Gebruik deze banden alleen in overeenstemming met een therapeut. Hij/zij kan de juiste uitleg geven over het gebruik van een band, want vaak worden de banden op de verkeerde manier gebruikt (door het gebruik kunnen de spieren nog ‘luier’ worden en met verkeerd gebruik de klachten zelfs verergeren!). Het is in elk geval belangrijk om de band alleen te gebruiken bij belaste activiteiten, dus niet de hele dag.

 

Omgaan met klachten
Als klachten aanhouden of niet minder worden met algemene adviezen is het verstandig een (bekken)fysiotherapeut, oefentherapeut of osteopaat in te schakelen. Behandeling is gericht op verlichting van pijnlijke spieren en banden, houdingscorrectie/bewustwording houding en beweging met daarbij het afstemmen van belasting en belastbaarheid en gedoseerde oefentherapie.

Als aanvulling hierbij willen we de acupunctuur noemen, dit kun je beter niet zien als vervanging van bovenstaande, maar als aanvulling op bovenstaande therapie.

 

Na de zwangerschap/herstel
Het is normaal om de eerste weken na de bevalling wat gevoeligheid te ervaren van het schaambeen, stuit, bekken of lage rug. Bekkenklachten tijdens de zwangerschap zijn hierbij een risicofactor. Door de verweking van de banden en de bekkenbodem en druk op het bekken/bekkenbodemgebied tijdens de bevalling is er sprake van een verminderde stabiliteit van het bekken. Borstvoeding zorgt ervoor dat deze hormonen langer in het lichaam blijven.

Advies:

  • Regelmatig even gaat liggen en belasting en belastbaarheid op goed elkaar afstemmen zullen de meeste klachten binnen drie weken laten verdwijnen. Als klachten langer dan 4-6 weken aanhouden of toenemen is het verstandig om contact op te nemen met een therapeut.